Wiaty – podstawa infrastruktury rowerowej

Wiaty – podstawa infrastruktury rowerowej

Rower staje się coraz popularniejszym środkiem transportu, co wynika nie tylko z popularyzacji zdrowego stylu życia i niskich kosztów utrzymania pojazdu. Fenomen roweru, szczególnie w dużych miastach wynika z tego, że umożliwia on ominięcie korków i ulicznego zgiełku. Niekiedy pomimo wzrostu ilości rowerzystów, brakuje ważnej infrastruktury rowerowej, takiej jak wiaty rowerowe i stojaki. W tym tekście omówione zostanie zagadnienie wiat rowerowych.

Wiata rowerowa cena i konstrukcja

Wiaty na rowery występują w różnych wariantach rozmiarowych i konstrukcyjnych. Najczęściej jednak konstrukcja opiera się na stelażu z rurek bądź kątowników. Stelaże te wykonywane są z ocynkowanej stali malowanej potem proszkowo farbami z palety RAL. Czasem wykonuje się część stelażu z rurek aluminiowych wtedy odchodzi konieczność malowania i wykonywania dodatkowych powłok. Dolne dźwigary konstrukcji należy zalać w betonowym fundamencie bądź przed instalacją wiaty wykonać w ziemi miejscowe fundamenty punktowe i do nich przymocować dolny stelaż.

Dachy i ściany wiat rowerowych pokrywa się blachą falistą lub płytami poliwęglanu komorowego.

Klient szukając na dowolnych portalach budowlanych hasła wiata rowerowa cena może się bardzo dziwić dużym rozstrzałom cen. Wartość wykonania wiat zależy od ich pojemności, jakości materiałów i ilości pracujących przy jej montażu pracowników. Najczęściej standardowa wiata na 6 rowerów kryta poliwęglanem to koszt około 5 tysięcy złotych zaś ta sama wiata z blaszanym dachem i ścianami to koszt bliski 6 tysięcy złotych.

Gdzie budować wiaty na rowery?

Wiaty rowerowe powinny być lokalizowane przede wszystkim w miejscach dużego natężenia ruchu rowerowego. Takimi lokalizacjami są obiekty użyteczności publicznej – szkoły, biblioteki, kina, przychodnie czy urzędy. Także w okolicach dużych centrów handlowych powinna być umieszczona odpowiednia liczba miejsc postojowych dla rowerów. Wiaty spełniają ważne zadanie – chronią rowery przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi jak deszcz czy śnieg oraz pozwalają zabezpieczyć rower przed kradzieżą.

Wiele miast Polski buduje obecnie infrastrukturę roweru miejskiego. Jest to program czasowego wynajmu rowerów ze stanowisk umieszczonych w kilku newralgicznych punktach miejscowości o dużym znaczeniu dla mieszkańców. Taki system baz wypożyczania roweru powinien być połączony systemem dróg rowerowych a same bazy otoczone winny być wiatami, dzięki którym rowery nie będą niszczały od niekorzystnych warunków atmosferycznych.